Grøn Kirke

Hvad er Grøn kirke?

Bag Grøn kirke står Grøn Kirke-Gruppen under Danske Kirkers Råd, og formålet med arbejdet er at inspirere til at indarbejde miljø og klima som en naturlig ting – både i tanke og praksis. At arbejde med sammenhængen mellem teologi og miljø/klima. At informere, inspirere og udvikle ideer i forhold til kirkernes gudstjenester, undervisning, dagligdag og arbejde med retfærdighed.

Grøn Kirke handler om at gøre kirken mere klima- og miljøvenlig.
Folkekirken har mange bygninger, jordområder og ansatte. I mange kirker arbejder man med grøn omstilling for at tage et medansvar for de klima- og miljøudfordringer, verden står overfor.

En lokal kirke kan blive certificeret Grøn Kirke ved at leve op til nogle bestemte punkter, der mindsker belastningen af klima og miljø.

Grønne tiltag kan for eksempel være, at kirkens medarbejdere sorterer affald, reducerer madspild og sparer på varmen.

Links til grøn kirkes hjemmeside:

Grøn kirkes hjemmeside kan du finde oplysninger og inspiration.

Læs om arbejdsgruppen, som står bag ”Grøn kirke”.

Kort over de grønne kirker i Danmark.

Find tjeklisten med de 48 punkter her.